Dag 6 Jeruzalem - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van beverdam - WaarBenJij.nu Dag 6 Jeruzalem - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van beverdam - WaarBenJij.nu

Dag 6 Jeruzalem

Door: Ruud

10 Mei 2010 | Israel, Jeruzalem

Vanochtend om 8.00 uur ontbeten, vervolgens nog even uitrusten, auto inpakken en uitchecken. Het was al erg warm. Eerst naar de klaagmuur die we bij daglicht nog niet gezien hadden. Viel wel een beetje tegen. Erg veel touristen en harstikke heet in de zon. Tim heeft samen met Ruud in het mannengedeelte zijn briefje in de muur gestopt, uiteraard weer een keppeltje op. Laura en Jolanda naar het vrouwendeel, wat overigens een heel stuk kleiner is en daardoor staan er twee rijen dik voor de muur. De dames hadden ook ieder een briefje. Bijna alle winkeltjes in de nauwe straten (autovrij uiteraard) waren nu open. We wilden naar de Al Aksa moskee die op de plek van de tempel is gebouwd, maar deze ging pas weer om 13.30 uur open voor publiek. Toen wilden we naar de Via Dolorosa, maar kwamen al bij de plek uit waar Jezus is gekruisigd. Op deze plek staat een grote kerk die zeven kerken herbergd. Van RK tot Syrisch Orthodox. Wij vonden het een tegenvaller. Verder is ook alles erg moeilijk te vinden. Een rondleiding met gids is dus aan te bevelen. Er staat bijna niets aangegeven en het is echt een wirwar van straatjes. Even weer wat drinken gekocht in de buurt van de klaagmuur en wachten tot het half twee was voor de Al Aksa moskee. Dat is een kermerkende voor Jeruzalem vanwege de grote gouden koepel. Jammer dat deze op de plaats van de tempel staat. Je kon niet naar binnen dus via de oostelijke kant weer naar buiten naar de hof van Gethsemane. Dat was wel even leuk om te bekijken. Het was inmiddels echt super heet. De zon staat bijna recht boven je. Nog wel naar Golgotha gelopen maar deze was op zondag gesloten. Helaas was het toch wel weer zo'n 16.00 uur en hebben we wat thee gedronken bij het hostel. Jolanda heeft even de auto schoon gemaakt en Tim, Laura en Ruud naar het graf van David en het graf van Oscar Schindler. Maar deze waren ook inmiddels dicht (na 17.00 uur). Toen toch maar met de auto vertrokken en we waren om 20.45 uur op de luchthaven. We hebben wel een eind omgereden (via Tel Aviv) om een McDonalds te zoeken. Deze vonden we na het inleveren van de auto op de luchthaven. Daar moet je eerst je koffers laten scannen en vragen beantwoorden. Dan krijg je stickers op je paspoort en koffers. Dan inchecken en je koffers inleveren. Deze zullen dan nog wel een keer worden gecontrolleerd. De eerste keer liepen we zo langs de eerste security check. Toen wat eten en weer langs de security check voor de handbagage, werden er drie keer je paspoort bekeken of je boardingpass en vervolgens krijg je weer wat stempels. Al met al ging het best soepel. De aswolk gooide geen roet in het eten.

Verslag uit: Israel, Jeruzalem

Actief sinds 13 Feb. 2008