Drie dagen, een verslag. Van Safed naar Arad - Reisverslag uit Tel Aviv, Israel van beverdam - WaarBenJij.nu Drie dagen, een verslag. Van Safed naar Arad - Reisverslag uit Tel Aviv, Israel van beverdam - WaarBenJij.nu

Drie dagen, een verslag. Van Safed naar Arad

Door: Ruud

08 Mei 2013 | Israel, Tel Aviv

In de ochtend lekker douchen en een lekker ontbijt. Erg attent zijn ze daar, ook met het ontbijt. Alle NL'ers de hartelijke groeten van Riki!

Toen naar de Golan hoogte. Bij de Banias falls en spring geweest. Toen naar kapernaum en Tabgha. Via Bet She'an de westelijke Jordaanoever op naar Jeruzalem. Nog twee uur rijden. De Nokia gps is wel handig, zeker in Jeruzalem. Hotel is prima.

Met de tram naar Jaffa street geweest en daar gegeten.

Kosten vandaag
26 tram
162 eten
15 fooi
22 twee ijsjes

De volgende dag weer met de tram naar de stad, na een uitgebreid ontbijt in het hotel. Bij Damascus gate begonnen. De Via Dolorosa en via Lions gate naar de hof van Gethsemane. We waren daar om 11:40 en mochten nog net naar binnen. Om twaalf uur ging de kerk dicht. Weer teruggelopen en water gehaald bij de Lions gate. Nog even bij Bethesda naar binnen gekeken en toen naar de Western wall, oftewel de klaagmuur. Erg mooi. Binnen werden er enkele kinderen ingewijdt of zo iets. Wel grappig. Staat er zo'n orthodoxe Jood te zingen en dan grijpt hij in zijn binnenzak om even een telefoontje te beantwoorden.

Op de Joodse markt even wat gegeten en toen naar de tower of David. We kwamen precies goed uit, bij het Christian church hostel waar ik drie jaar geleden zat. Binnen in de (29 shekel pp) tower of David vond je meer info en een expositie over Jeruzalem. Het uitzicht was prachtig vanaf de toren. Ze waren ook bezig met voorbereidingen voor THE night spectacular, waar ik in 2010 met Laura ben geweest. Nog even wat souveniers gekocht. Ze wilden ons voor twee schaaltjes eerst 140 shekel laten betalen, maar na een bod van 40 ging het echte onderhandelen van start. Uiteindelijk op 50 uitgekomen en dat bleek later ook wel de normale prijs te zijn. Bij een winkel met vaste prijzen.

Met de trammweer terug naar het hotel en even geslapen. In de avond weer naar Jaffa center om te eten. Kip met salade, patat en twee bier, 145 shekel.

Totale uitgaven iets van 450 shekel

Op woensdag op tijd het bed uit, douchen en ontbijten. Maar eerst even in de lobby de free wifi gebruikt. Vanaf hier heb ik gisteravond Jolanda gebeld. Ging nog goed in Holten al klonk ze wel wat vermoeid. Met de auto naar het holocoustmuseum Yad Vashem. Erg mooi en indrukwekkend. Toegang is gratis, alleen 20 voor overdekt parkeren. Het is een lang gebouw van beton waar je door heen loopt. Met iedere keer links en rechts zalen met thema's. Je loopt richting het licht en uiteindelijk heb je een fantastisch uitzicht over Jeruzalem. Buiten ook naar het gedenken geweest van de 1.5 miljoen Joodse kinderen. Een donkere hal met spiegels waardoor je allemaal kaarslichtjes ziet. Viel me op dat er wordt begonnen met Augustines die ooit zou hebben gezegd dat de Joden niet moestennworden gedood maar over de hele wereld moesten worden verspreid of uiteen gedreven. Omdat de Joden Christus hebben laten kruisigen.

Om 13:00 vertrokken naar de Dead Sea. Eerst de Ein Gedi oase en toen dobberen in de dode zee. Die plaatsen liggen schuin tegenover elkaar.

Nu in Zimmer Mantur in Arad. Een half huis voor ons allleen. Starks even lekker eten, want de lunch hebben we overgeslagen. Uitgaven tot nu toe, 140 shekel.

Verslag uit: Israel, Tel Aviv

Actief sinds 13 Feb. 2008