Dag 4 Meer van Galilea, Nazareth en naar Jeruzalem - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van beverdam - WaarBenJij.nu Dag 4 Meer van Galilea, Nazareth en naar Jeruzalem - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van beverdam - WaarBenJij.nu

Dag 4 Meer van Galilea, Nazareth en naar Jeruzalem

Door: Ruud

07 Mei 2010 | Israel, Jeruzalem

Vandaag ook een drukke dag. Eerst naar Tabagh, de plek van de 5 broden en twee vissen. Ook hier staat een kerk en is het oorspronkelijke uitzicht verdwenen. Vervolgens naar de Berg van de Zaligsprekingen waar uiteraard ook weer een kerk staat. Toen nog naar Capernaum waar Jezus o.a. zijn eerste vier apostelen heeft gekozen. Er is hier nog een overblijfsel van de synagoge. En uiteraard weer een kerk in de vorm van een sateliet schotel. Vervolgens een stukje rijden naar de plaats Tiberias maar daar zijn we niet gestopt. Dit is gewoon een moderne stad met modern toerisme. Bij de Jordaan gestopt bij de doopplaats. Daar is ook een heel centrum omheen gebouwd. Enkele mensen lieten zich dopen, anderen doopten zichzelf en sommigen namen gewoon even een duik. Je moet dan wel een wit gewaad aan die je terplekke kunt kopen. Wij hebben even onze 'bolussen' van onze B&B uit Safed opgegeten en met de voeten in het water gezeten. Jolanda en Laura hebben nog een flesje water getapt uit de Jordaan als relikwi. Onderweg naar Nazareth kwamen langs de berg Tabor. Die is makkelijk te herkennen als een ronde berg. Nazareth was wel even leuk, maar ook hier staat weer een kerk om de plek waar Jezus heeft gewoond en zaten we al bijna in de middag mis. Vanwege de tijd na een uurtje door naar Beth Shean (ons eerste checkpoint waar ze niet checken zolang je richting de Dode Zee rijdt. We rijden lange stukken langs de Jordaanse grens. Onderweg zien we diverse herders en echt armoedige krotten van hout en landbouw plastic. Bij de Dode Zee pakken we de 1 naar Jeruzalem. Voor Jeruzalem moeten we stoppen voor ons echte eerste checkpoint. Ze vragen waar we vandaan komen en bij het woord Holland mogen we direct door. Per rij staan er in ieder geval twee soldaten. Een die bekijkt de auto's of controlleerd de auto en papieren/paspoorten. De ander staat er 8 meter achter met het geweer min of meer in de aanslag. Wel apart om dit mee te maken. We slapen in de oud stad vlak bij Jaffa gate en de Tower of David. Erg warm was het vandaag. Tussen de 27 en de 36 graden. Het hostel hadden we best snel gevonden, eerst City Center aanhouden, toen Old City en vervolgens Jaffa Gate. We hadden nog wel even gebeld om te zeggen dat we geen maaltijd hoefden en we er rond 08.00 uur zouden zijn. Dat werd gelukkig 19.15 uur. De kamer heeft een stapelbed en drie gewone bedden. Het is in een oud kerkklooster of zoiets. Echt authentiek dus. Niet luxe maar wel aardig schoon. De badkamer is ongeveer 1 bij 1.5 meter. Douchen en naar het toilet kun je hier gelijktijdig doen. Even lekker pizza gegeten (eet Tim ook weer eens wat) en nog naar de Western Wall oftewel de klaagmuur gelopen. Erg indrukwekkend, ookal was het heel rustig daar ivm sabat. De meeste Joden zaten denk ik in de synagoge.

Verslag uit: Israel, Jeruzalem

Actief sinds 13 Feb. 2008