Compleet reisverslag New York/USA 2013 - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van beverdam - WaarBenJij.nu Compleet reisverslag New York/USA 2013 - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van beverdam - WaarBenJij.nu

Compleet reisverslag New York/USA 2013

Door: Ruud

12 Augustus 2013 | Verenigde Staten, New York

Dag 1, maandag 12 augustus 2013
Op maandag 12 augustus was het zo ver. Om 13:50 uur vlogen we vanaf Dusseldorf met BA eerst naar London Heathrow (LHR) en dan door met American Airlines (AA) naar New York (JFK). Door de medicijnenallergie van te voren van Jolanda was het nog spannend of we wel zouden gaan. Maar na twee bezoeken aan de HAP in het weekend en op maandagochtend nog naar dr. Borremans was het toch zover. Met twee uur rijden waren we in Dusseldorf. Even zoeken naar een plekje in de parkeergarage. Al ver van te voren P25 gereserveerd, maar deze parkeerplaats is gesloten. Nu parkeren in P4 of P5. Het duurde even voordat we een plekje in P4 hadden gevonden. Vervolgens met een monorail naar Terminal 2. Inchecken ging erg soepel bij BA. We waren direct aan de beurt. Om 12.10 uur hadden we onze koffers ingeleverd en waren we in het bezit van de boarding passen voor de vlucht naar LHR en naar JFK: Ruud ging nog even terug naar de auto om de DVD-speler op te halen. De kinderen lagen al languit op een bankje. De vlucht naar LHR ging verder voorspoedig. Aan boord van de A319 een drankje en een zakje snacks.

Op LHR kwamen we aan op T1 en met de bus gingen we naar T3. De kinderen vonden het al prachtig. Het weer was goed en er was veel te zien in de ruim 10 minuten in de bus. Grote A380´s van Emirates stonden klaar. Bij T3 weer door de security ging ook zeer voorspoedig. We waren direct aan de beurt. We zagen de melding van een family lounge en die hebben we opgezocht. Dat was perfect. De ouders konden lekker zitten en er was een gedeelte voor kleine kinderen en een gedeelte voor iets grotere kinderen. Ruud en Tim gingen tafelvoetballen en nog een potje dammen. Noa werd vermaakt door een medewerker in de apenkooi met een bal. Voor we het door hadden was het al weer tijd op naar de gate te gaan. Daar weer even wachten en daarna boarden. We zaten rechts in het vliegtuig op rij 33 (J,K.L?) en Ruud op rij 34 (J?). Rij 33 is in de nieuwe B777-300ER van AA direct achter twee nooduitgangstoelen en dus lekker veel beenruimte. Voor Jolanda ook handig want die kon makkelijk bij haar tas voor haar. Het entertainment systeem is zeer uitgebreid en werkt goed. Het eten aan boord was goed. Service vond ik wat minder, maar dat hebben we al vaker gezien bij AA (en ook schijnt dat vaak bij andere maatschappijen zo te zijn). Geen extra aandacht voor passagiers of de kinderen. Bij AF/KLM werd ons wel vaak gevraagd of we op vakantie gingen en of we wel vaker vlogen. Ook geen speciale kindermaaltijd mogelijk. Je kon wel zelf drinken en wat chips of nootjes halen tussendoor. Af en toe ook wel wat turbulentie en een keer zakten we behoorlijk wat meters naar beneden. Je kon dat goed voelen en het vliegtuig steeg ook direct weer.

Na aankomst JFK vanuit de gate naar immigrations gelopen. Daar moesten we 30 minuten wachten en toen waren we aan de beurt. Foto en vingerafdrukken en klaar. Vervolgens bagage ophalen en toen met het treintje naar de terminal voor autohuur en hotelshuttles. Daar het hotel gebeld met een zuiltelefoon en 10 minuten later vertrokken we al naar het hotel. Anderhalf uur na landing zaten we op onze kamer. Het hotel was goed. Wel hoge bedden icm een niet al te hoog plafond die wat stoffig was door de airconditioning. Tim was wel moe, maar Noa klaagde dat ze niets te doen had. Terwijl het bijna 22.00 uur lokaal was en dus bijna 04.00 uur in NL. Onderweg had ze wel even geslapen in het vliegtuig.

Dag 2, dinsdag 13 augustus
De eerste nacht kwamen we aardig goed door. Toen bleek ook dat het erg bewolkt was. De voorspellingen waren zeer slecht en later begon het ook hard te regenen. Onder het ontbijt hebben we bij Budget.com een auto gehuurd terwijl we eigenlijk Manhattan wilden bezoeken. Indien je meer als twee uur van te voren boekte viel de prijs nog wel mee. Gewoon het goedkoopste geboekt. We waren ongeveer EUR 64 kwijt voor een Ford Fiesta. Die beviel goed. Eerst nog even gecontroleerd of we onze koffers de laatste dag ergens konden achterlaten en we dan New York in konden gaan. Dat kon wel, maar kosten al met al wel EUR 40. We moeten nog maar even kijken wanneer we New York bezoeken. We reden rond 10.00 uur weg vanaf JFK Airport. Op weg naar de Woodbury Outlets. Door de Bronx over slechte wegen en slecht zicht. De TomTom is zeer welkom. We moeten wel een keer tol betalen, USD 7,50 en bij Woodbury nog een keer USD 1,50 of zoiets. Terug ook weer een klein bedrag, maar voor de Washington Bridge maarliefst USD 13,00. Daar werden we bij het betalen ook staande gehouden omdat de kinderen foto´s zaten te maken en dat mocht niet van bruggen en tunnels. Dus deze foto´s weer verwijderd en zo ontliepen we een boete van USD 250. Ruud heeft ook geen internationaal rijbewijs en dat was ook nodig volgens de beambte. Gelukkig deelde hij ook deze boete niet uit van iets van USD 325. Dat zou anders een duur dagje shoppen worden. Autohuur, tol en nog EUR 10,00 brandstof. Bij de outlet inkopen gedaan bij de GAP voor met name de kids en Jolanda. Ondertussen nog gebeld met Cruise America voor het ophalen van de camper de volgende ochtend. We moesten er om 10.00 uur zijn en konden een taxi nemen. Deze werd dan vergoed. Vlak bij het vliegveld hebben we bij de KFC wat te eten gekocht en in een nabij gelegen parkje opgegeten. Ruud heeft Jolanda en de kids bij het hotel afgezet en heeft de auto weer teruggebracht. Daarna zijn we gaan slapen. Het bed van Noa en Tim was leuk opgemaakt met Tim zijn eigen kussen en alle knuffels.

Dag 3, woensdag 14 augustus
Nu ook wel weer op tijd wakker, maar redelijk geslapen. De kinderen ook. Het is nu gelukkig strak blauw weer. Lekker ontbeten. De kinderen een wafel en wij brood en yoggert. Toch leuk. Tim was ook helemaal enthousiast en had inmiddels al een dozijn zakjes met poeder voor chocomelk verzameld. De taxi was er precies om 09.15 uur. Door het wachten op de lift waren wij iets later. Rond 10.00 uur waren we bij Cruise America. Dit was echter een garage en verhuurbedrijf wat ook de uitlevering en inname van campers verzorgde voor Cruise America. Even de formaliteiten regelen en de USD 500 borg betalen. Toen wachten even later kwam de camper voor rijden en werd er op ons verzoek nog wat zaken van de camper uitgelegd. Rond 11.15 uur reden we weg. De taxichauffeur had ons gelukkig al gewaarschuwd dat we met een camper niet overal konden rijden ivm de hoogte van de viaducten. We volgden dus niet altijd de TomTom maar keken goed naar het vrachtverkeer en de borden. Cars Only wegen waren zowiezo verboden. Bij een brug nog weer tollbetaald. Moest USD 15 betalen maar we kregen gewoon 12,50 terug van USD 20. Voordat we onze campingplaats bereikten, Charlestown Breachway, nog eerst boodschappen gedaan bij de Walmart. Ruud heeft nog gekeken naar een prepaid telefoon maar niet gekocht. De camping was heel mooi aan de kust gelegen maar was niet meer dan een parkeerplaats. Geen faciliteiten, maar wel een super lokatie. Inmiddels hadden we 150 mijl gereden. Jolanda ging de camper inruimen maar zag het doordat ze nog niet fit was en het tijdsverschil allemaal niet meer zitten. Ruud ging met de kinderen naar het strand wat maar twee minuten lopen was, zo´n 200 meter. Tim en Noa stonden al snel in hun onderbroek in het water en vermaakten zich prima in de golven die heel behoorlijk waren. De nacht kwamen we goed door. Tim en Noa boven in het bed boven de cabine en Ruud en Jolanda achterin.

Dag 4, donderdag 15 augustus
Eerst heeft Jolanda de camper ingeruimd. Dat ging nu goed en een uur later was het geregeld. Daarvoor lekker ontbeten aan het water die uitmondde in de zee. Later even met z´n allen aan het strand gezeten en om 11.00 uur reden we weg. Het was heerlijk weer. Op weg naar Wrentham voor het bezoeken van een outlet. Boston zouden we overslaan. Teveel gedoe. De tweede nacht ook al vanuit huis geregeld en ook weer aan het strand in Salisbury. We reden nu de staat Rhode Island uit en gingen naar Massachusets. Inmiddels dus al de staten New York, Connecticut, Rhode Island en Massachusets bezocht. In Wrentham goed geslaagd voor Ruud bij de Banana Republic en voor de kids allebei schoenen van de Reebok voor USD 30 per paar. We waren rond 17:00 uur op de camping na zo´n 155 mijl. De eerste keer al moeten tanken voor USD 100. Meer gaat niet op de creditcard aan de pomp. Op het strand gespeeld en een dijk gebouwd. Prachtig. Maar er zaten hele kleine steekvliegjes en toen de kinderen dat door hadden was het over met de pret. Het water was er ook te koud om in te gaan. Scheelde heel wat met het zeewater van Charlestown Breachway. Normaal moeten we tegen Noa zeggen dat ze moet doorlopen, maar nu riep ze dat tegen ons. ´s Avonds brood gegeten en nog een rondje over de camping. Erg leuke camping met bijna alleen maar Amerikanen. Sommige nemen hun hele hebben en houden mee. LED verlichting in verschillende kleuren, hondenrennen (veel honden), waterglijbanen op een vlot, kunstgras, brievenbus met naamkaartjes. Echt leuk om een keer te zien. We gingen lekker op tijd naar bed.

Dag 5, vrijdag 16 augustus.
De volgende dag doorrijden naar Woodstock, New Hampshire in de White Mountains. Ruud heeft nog eerst een GoPhone (AT&T) simcard met USD 10 beltegoed gekocht bij de RadioShack. Vervolgens de camping bellen en reserveren voor twee nachten. Die bleek nog maar 1 nacht beschikbaar te zijn en dus voor alleen de komende nacht geboekt bij KOA Woodstock. Een hele leuke camping waar we redelijk op tijd waren, zo rond 14:00 uur. De kinderen zwemmen en wij nog een beetje relaxen. De kids hebben nog op een ligfiets en een skelter gereden. ´s Avonds voor het eten nog een Hayride meegemaakt. Gewoon op een platte wagen met bankjes achter een trekker over de camping. De kinderen vonden het prachtig. Hier stonden ook nog Nederlanders hoorden we, maar we hebben geen andere huurcamper gezien. We hebben deze dag de kortste en snelste route genomen waardoor we een groot deel van de White Mountains hebben gemist. ´s Avonds kijken hoe we verder zouden reizen. We wilden namelijk ook nog naar een berenshow. Uitkomst was om ´s ochtends op tijd naar Clark´s Trading Post te rijden in Lincoln en dan ´s middags naar de volgende camping waar we twee nachten zouden blijven. Ook weer een KOA en van te voren telefonisch gereserveerd.

Dag 6, zaterdag 17 augustus en dag 7, zondag 18 augustus
´s Morgens uit bed en de boel opruimen na het ontbijt. We hoefden maar 15 minuten te rijden dus hoefden niet heel vroeg weg. Om 09.15 uur reden we weg en de eerste berenshow was om 10.00 uur. Dat ging dus mooi en was erg leuk. De beren hier worden in de natuur maar zo´n 6 jaar oud en in gevangenschap wel rond de 30. De beer werd beloond met lepels vanilleijs. Daarna in een rond bootje waarbij je elkaar nat kon spuiten. Tim, Noa en Jolanda en Ruud. Tim vond het helemaal geweldig en iedereen was ook behoorlijk nat. De kids vooral. Die hebben na de show van de acrobaten en de treinrit met een stoomlocomotief even droge kleren aangedaan in de camper. Daar ook even wat gedronken en gegeten. Toen weer terug en op de Segway gereden. Eerst Noa, toen Tim, toen Ruud en als laatste Jolanda. Erg leuk om te doen. Rond 13.00 uur weer weggereden op weg naar Lake Bomoseen KOA in Vermont. Een mooie route gereden. ´s Avonds werd er buiten een film getoond, We Bought A Zoo met Matt Damon. Ruud en Tim hebben deze gekeken. Was erg leuk. We hadden inmiddels twee stoeltjes, USD 12 per stuk, gekocht bij de Walmart. Die kwamen goed van pas. Op zondag niet veel gedaan. Even bellen met pa en ma en met Inge via Skype via de WIFI. Kids beetje zwemmen en ´s avonds bij het kampvuur wat gegeten en marshmallows geroosterd.

Dag 8, maandag 19 augustus
Door gereden naar de KOA Herkimer in de staat New York al weer. Hier stonden we aan een snelstromende beek. Een leuke camping. Noa en Tim hebben gezwommen en Tim heeft nog op een ligfiets gereden. ´s Avonds hebben de kinderen een filmpje gekeken en Jolanda en Ruud wandelden nog even over de camping. Bij diverse campers hadden ze een groot tv-scherm, of zelfs een scherm met beamer, buiten waar ze een film op keken. In Nederland kennen we dat niet. Op deze camping kon je ook een cabin huren met een sterrenkijker erbij.

Dag 9, dinsdag 20 augustus
In de ochtend ontbeten en hebben de kinderen nog gespeeld. Noa vond net voordat we weg gingen een vriendje uit een ander land. Net zoals op de luister-cd van Ballotje. Noa was erg verdrietig toen we weg moesten. We moesten een behoorlijke afstand afleggen op weg naar de Niagara Falls. In de middag arriveerden we daar. Op een afgesloten stuk weg op 5 minuten lopen van de watervallen. We hebben ook een boottocht gemaakt. Daarvoor kregen we een blauwe plactic regenponcho. De kinderen vonden het ook erg leuk. Met de boot gingen we vlak langs de watervallen en ook bij de watervallen die van verschillende kanten komt, soort hoefijzer vorm. Erg spectaculair. Na afloop nog een korte wandeling met Tim gemaakt. Het leek wel of we door een gigantisch regenbui liepen. Aan het eind van de middag op weg naar de volgende KOA camping. Een grote camping met verschillende zwembaden. Noa, Tim en Ruud gingen nog even naar het verwarmde zwembad. ´s Avonds buiten een broodje hamburger gegeten.

Dag 10, woensdag 21 augustus
Weer een beetje op tijd weg en een mooie route gereden naar de volgende camping. Daar zouden we dan ook twee dagen blijven. De KOA Watkins Glenn. Een erg leuke camping. Als snel besloten we een extra nacht te blijven en van hieruit in een keer naar New York te rijden. De eerste nacht stonden we op een plek redelijk dicht bij het zwembad en de volgende nachten iets verderop vlak bij de speeltuin op een verhard stuk. Er waren erg leuke campingsites. Het zwembad is overdekt en kinderen mogen niet alleen naar binnen. Daar wordt ook op gecontroleerd omdat ze bij de receptie de deur open moeten doen. We kregen ook polsbandjes om. Daarvoor kunnen we dan gratis zwemmen en midgetgolven. Er was een heel activiteiten schema. Er stond ook nog een christelijke tekst op over de vreugde om Christus bekend te maken bij iedereen. ´s Avonds heb ik met Tim weer buiten een film gekeken.

Dag 11. donderdag 22 augustus
´s Ochtends eerst rustig aan gedaan. Het was behoorlijk warm, zo´n 30 graden. Het zou ook gaan regenen, maar dat leek mee te vallen. We zijn ´s middags naar Corning gereden naar het Museum of Glass. Erg leuk wat ze allemaal van glas kunnen maken en echt niet voor ouden van dagen. Erg mooie dingen. We hebben gezien hoe een mevrouw een visje maakte van glas en later nog naar een show buiten. Vanaf de parkeerplaats zijn we met een bus vervoerd. Ook nog even in het centrum van Corning gekeken, maar Noa zat zo te zeuren dat we als snel de bus naar het museum hebben gepakt. Ondertussen werd de lucht donkerblauw en begon het hard te regenen. Mooi middagje voor een museum dus. ´s Avonds bij een Italiaans restaurant lekker gegeten.

Dag 12, vrijdag 23 augustus
Vandaag naar de Watkins Glen falls geweest. Een hele leuke route en van de ene kant van de canyon naar de andere kant gelopen langs allerlei watervallen. De temperatuur was heerlijk. De kinderen vonden het ook erg leuk. Met een busje kon je terug naar de auto. Die was echter vol en alleen Ruud kon mee. Die werd echter verkeerd afgezet en moest een eind teruglopen. Na een uur Jolanda en de kids opgepikt. We zijn verder gereden en een deel van de wijnroute langs de Fingerlakes gereden. Onderweg even gestopt en wijngeproeft. Erg leuk en mooi uitzicht. Doorgereden naar Romulus en daar diverse Amish gezien. Ook bij een stalletje van Amish wat gekocht. `s Avonds lekker een kampvuur en een barbecue. De laatste in de vakantie want op de camping in New York mag dat niet.

Dag 13, zaterdag 24 augustus
Deze dag een behoorlijke rit om te eindigen op de camping in Jersey City, New Jersey. Onderweg nog naar een Premium outlet in Tannersville, PA. Daar diverse dingen gekocht. Jolanda een leuke zwarte en donkerblauwe jurk. Voor Noa nog wat bij Osh b´Gosh. Ook nog diverse zaken bij Tommy Hilfiger met een extra 15% korting. Al met al een goede deal. Om 17.00 uur ook daar gegeten en toen op weg voor het laatste deel van de rit. Een keer verkeerd gereden en nog file onderweg. Helaas waren we er niet voor het donker en was het nog behoorlijk spannend. De Tower One konden we al van ver zien. Door wegwerkzaamheden moesten we omrijden omdat de clearance waarschijnlijk niet voldoende was. Daardoor raakten we van de doorgaande weg en even later stond er een zwarte blinde zwerver bij onze camper voor het verkeerslicht. Tim ging snel bovenin zitten. Na het deels wel volgen van de TomTom kwamen we toch bij de camping uit. Een hele uitdaging en best spannend. Want je moet letten op je hoogte en als je de borden Holland Tunnel volgt dan moet je wel weer oppassen dat je niet de tunnel neemt naar Manhattan. Want je mag de tunnel niet in met een camper (gas aan boord) en je betaald nog eens tol voor ergens waar je niet moet zijn. Na aankomst geparkeerd en direct zagen we al het Vrijheidsbeeld verlicht. Tim vond het erg leuk. Nu maar naar bed omdat het morgen een drukke dag wordt om New York te bezichtigen. Samen met Jolanda de dag gepland. Om 8 uur weg, trein naar WTC, metro naar 42 ST Port Authority Bus Terminal en vandaar lopend naar Times Square om de tickets op te halen voor de tourtocht met de bus. We zijn vandaag van de staat New York via een stukje Pensylvania naar New Jersey gereden. In deze vakantie dus in 8 staten geweest. New York, Connecticut, Rhode Island, Massachusets, New Hampshire, Vermont, Pensylvania en New Jersey. Maine hebben we net gemist. Totaal door ons bezochte USA staten staat nu op 17.

Dag 14, zondag 25 augustus
Precies om 08.00 uur gingen we weg. Eerst lopend naar het treinstation van de trein van Newark naar WTC. Daar kaartjes gekocht met onze creditcards. We hoefden maar even te wachten op de trein. Daarna bij WTC overstappen richting de metro. Het was even zoeken naar een richting. Erg warm daar, zoeken naar de juiste metro en mijn creditcard werd niet geaccepteerd om kaartjes te kopen. Na vergeefse pogingen aan de automaat, toch maar naar de balie met cash betaald voor 8 kaartjes. Dat moet goed komen. Ik moest wel minder betalen dan verwacht, dus maar afwachten hoeveel kaartjes we hebben (was 1 pasje). Uiteindelijk ging het wel. Het is wel een gedoe. Ruud voor de route, Jolanda op de kids letten dat we dit niet kwijt raken. Anders heb je wel een probleem. Het was erg lekker weer. Zonnig en niet te warm. Om 09.00 uur de buskaartjes opgehaald bij het kantoor van City Sights. We hadden een goede deal bij SmartDestinations.com. De bustour, 9/11 memorial kaartjes met de Hop on Hop off water taxi, de boot tour Circle Line Liberty Cruise en nog op het Empire State Building voor ongeveer EUR 44 pp. Vanaf Times Squire liepen we naar Circle Line. Daar met de voucher de kaartjes gekocht voor de tour van 11.00 uur. Tevens direct de kaartjes voor de water taxi opgehaald met de permit voor 9/11 bij het WTC. Daar konden we tussen 14 en 16.00 uur terecht. Kaartjes zijn gratis, maar er worden maar een aantal kaartjes per uur uitgegeven. De gids van de boottour deed het erg leuk. Het was ook lekker weer en de kinderen vonden het ook prachtig. Het is ook wel relaxed. Bij het Vrijheidsbeeld natuurlijk foto´s maken. Na een uur waren we weer terug en hadden we nog even tijd om een donut te kopen. Noa kreeg een klein beertje met I love NY erop. Vervolgens met de water taxi. We zaten deels binnen in comfortabele (vliegtuig)stoelen. Na een half uurtje op plaats van bestemming en naar 9/11 gewandeld. Inmiddels was het toch behoorlijk warm geworden. Het monument was toch indrukwekkend. Vanaf het monument weer door. Even een flesje water gekocht en weer een stukje aan de wandel voor de opstapplaats van de bus. Daar de eerste stop op Times Square. Lekker bovenin de bus met de oordopjes in. Tim vond het ook helemaal prachtig. Bij Times Square hebben we gelunched bij de McDonalds. Na het ijsje weer naar buiten. Erg druk hier dus goed opletten. Op de armen van Tim en Noa stond het telefoonnummer, dus mochten we ze kwijt raken dan hopen we dat er iemand belt. Eerst even naar de Disney Store. Voordat we iets hadden uitgezocht waren we ook een uur verder. We moesten echt door nu, inmiddels al iets van 16:00 uur. Noa wilde een Buzz Lightyear pak, maar ze was ook tevreden met een Buzz Lightyear pop. Tim wilde graag een boon met drie erwten erin. Snel weer naar de bus. Bij het Empire State building eruit. Met onze voucher konden we zo doorlopen. Deze werd gescand en al snel stonden we boven. Noa klom tegen het hek omhoog om naar beneden te kijken terwijl Tim maar op een meter afstand van het hek bleef. Toch vond Tim het ook erg mooi. We waren Tim wel even kwijt. Toen weer naar beneden. Het was 18.00 uur en we waren moe. De laatste bus ging ook om 18.00 uur en we waren nog precies op tijd. Eigenlijk te laat, maar ze stopten nog voor ons. Bij het WTC zijn we weer uitgestapt, leuker en makkelijker dan met de metro. Snel weer vier kaartjes kopen en al snel waren we weer bij het station Grove St. Na een stukje lopen waren we rond 19.15 uur weer bij de camper. Vlak bij de camping even wat gegeten, soort Fish en Chips tentje. Zag er gezellig uit en de kinderen waren nog net welkom. ´s Avonds alleen voor boven de 18 jaar. Na een vermoeiende dag snel naar bed.

Dag 15, maandag 26 augustus
Vanochtend de camper uitruimen. Jolanda is al vast begonnen. Veel weggooien. We moeten de camper voor 15.00 uur inleveren. Aangezien we pas om 20.00 uur vliegen willen we dit niet eerder doen. Om 10.00 uur moeten we de camping/parkeerplaats verlaten. Nog even net voor die tijd de afvaltanks gedumpt en schoongespoeld. Moet voldoende zijn. We kunnen het toilet dus niet meer gebruiken. Aangezien we Manhatten niet door mogen met de camper ivm gas aan boord gaan we via het zuiden, Staten Island. Helaas gaan we toch niet helemaal goed en komen we vlak bij Newark Airport terecht. We rijden nu een eindje om. Uiteindelijk toch op Staten Island waar het erg druk ik wat betreft het verkeer. Gelukkig hebben we tijd genoeg. We gaan ook over de Verrazano Narrows Bridge. Een zeer lange brug. Uiteindelijk weer een forse tol betalen. We willen aan het water even stoppen, wel vlak bij het inleverpunt. Het is een behoorlijk eind rijden en druk. Door wegwerkzaamheden zijn er ook hele stukken erg smal wat lastig rijden is met de camper. Jolanda probeert ondertussen nog wat op te ruimen, maar dat gaat niet zo makkelijk. Als we zijn aangekomen bij het water blijkt dat er toegang wordt geheven. Onderweg moest Noa plassen en is dus ook de tank niet meer leeg. Stiekem even lozen op een parkeerplekje. Dan toch maar richting het inleverpunt en dan even ergens wat eten. We eten pizzapunt met een colaatje vlak bij het inleverpunt. De laatste dingen opruimen kosten toch nog veel tijd. We hadden het dus beter gisteravond kunnen doen. Leer voor de volgende keer. Nog even een paar liter tanken en dan de camper inleveren. We zijn er rond 14.30 uur en moeten wederom de camper nog weer even uitruimen. Je verzamelt best veel wat weg kan in de twee weken. Om 15.00 uur is de camper klaar om in te leveren en er komt iemand inspecteren. Helaas hebben we niet goed opgelet bij het ophalen en moeten we een paar dollar betalen voor de generator terwijl we deze niet aan hebben gehad. Tevens hadden we gas moeten tanken want die zit er bij Cruise Amerika niet standaard bij. Is iets van USD 30. Inmiddels hebben we ook wat gemistte oproepen en SMS´jes uit Nederland. Ze gaan er natuurlijk vanuit dat we al weer thuis zijn. Maar na het laatste SMS´je vrezen we toch dat er iets aan de hand is. De taxi naar JFK Airport is er inmiddels ook en we stappen in. Per creditcard wordt betaald, iets van USD 70 en dit is al vergoed door de camperverhuurder. We proberen te bellen met onze USA telefoon maar dat lukt niet. Bij Jan en Ineke nemen ze niet op en bij Jolanda thuis ook niet. Bij Ruud thuis ook niet en dus maar naar Henk en Renee gebeld. Daar krijgen we te horen dat die ochtend (voor ons dan) Jolanda´s vader is overleden in het ziekenhuis. Hij was de dag ervoor opgenomen met klachten inzake COPD. Bij het uitstappen bij JFK had Gerard inmiddels ook onze USA nummer achterhaald en belde. Na het inchecken van eerst de vlucht, alleen JFK-LHR was mogelijk, en het afgeven van de koffers (chaotisch en mensen die je aan alle kanten voorbij proberen te komen) kon Jolanda even rustig bellen. Nog even het laatste drinken opmaken en toen door de security en douane. We hadden op de terugvlucht dezelfde stoelen. Jolanda zat lekker comfortabel op 33J en de kids ernaast en Ruud op 34J. Even wat filmpjes gekeken. De mensen naast ons merkten op dat we toch wel behoorlijk welvarend moesten zijn als we met de kinderen op vakantie gingen van Europe naar de US. Dat waren we wel, nu niet meer ;-).

Dag 16, dinsdag 27 augustus
Het overstappen in Londen ging goed, maar lang niet zo snel als de vorige keer. Lang wachten op de bus naar de andere terminal. Door mist in Londen hadden we namelijk ruim een half uur vertraging. En we moesten nog inchecken bij de transferbalie voor onze vlucht naar DUS. Uiteindelijk hoefden we niet echt lang te wachten. De vlucht ging ook goed. Wel raar dat ze ons op 16AB hadden gezet en de kinderen op 17AB. Er waren geen plaatsen meer beschikbaar naast elkaar. Tim en Noa zaten eerst bij elkaar maar later toch gewisseld. Noa bij Jolanda en Tim bij Ruud.

Na het landen eerst wachten op de koffers. Door het probleem dat onze besproken parkeerplaats dicht was en we nu op P5 stonden moest er in het kantoortje van het parkeren worden betaald. Ruud deed dat even alleen en vervolgens weer met bagage met het treintje naar de P5. De auto stond er nog. Flink doorblazen op de snelweg, hele stukken 150-170 en we waren een mooie tijd thuis.

Actief sinds 13 Feb. 2008