Speed - Reisverslag uit Graskop, Zuid-Afrika van beverdam - WaarBenJij.nu Speed - Reisverslag uit Graskop, Zuid-Afrika van beverdam - WaarBenJij.nu

Speed

Door: Ruud

18 Augustus 2014 | Zuid-Afrika, Graskop

Na een rustige en koude zondag met Monopoly en lezen te hebben doorgebracht was het op maandag weer lekker weer. Bijna 25 graden. Na een ontbijt met yoggert, vruchten, toast en een gekookt eitje nog even relaxen. Noa ging zwemmen in het koude zwembad en Tim nog even een filmpje kijken. Daarvoor nog wel even geschommeld op de swing. Een schommelgangen met een heel mooi uitzicht. Na het zwemmen ging Noa in bad om weer op te warmen.

Om 11:00 uur naar Hazyview voor een quad tour van een uur. We werden m 13:00 uur verwacht. Via de mooie R40 van White River naar Hazyview. Een mooie route met op het laatst veel plantages met bananen. En ook een politie controle. We reden 90 ipv 60 en kregen een bekeuring van EUR 110. De agente vroeg hoeveel we wilden betalen en ik had nog 110 Rand in mijn broekzak. Dat was ook goed en de ongeveer EUR 8,50 verdween in de zak van de agente. Spot ticketing noemen ze dat hier. Je krijgt dan ook geen bonnetje!

Vervolgens eerst bij de Spar brood en drinken gekocht. Bij Idle and Wild de broodjes gesmeerd en opgegeten. De quads stonden al klaar. Bij Idle & Wild hebben we in 2000 en 2002 gelogeerd en ik nog met Gerard in 2011. Na een korte instructie de helm op en een proefrondje. Dat ging goed maar ik was al blij dat ik 1 uur had geboekt ipv 2. Vervolgens Tim bij mij achterop en Noa bij Jolanda. Toen het wat steiler werd vond Jolanda het toch eng met Noa achterop. Noa gng toen bij gids George achterop. Het was best leuk. Door de bossen en dichtbegroeide paden en af en toe een watertje. Onderweg even stoppen voor een flesje water en weer verder. Gas geven doe je met je duim en we moesten wel schakelen zonder koppeling. Dat ging echter wel zwaar om drie versnellingen te doorlopen.

Na het quad rijden weer naar de White House Lodge, zo'n 45 minuten rijden. Noa weer even zwemmen en Tim ging even op bed liggen. Best inspannend zo'n dag met politie, opdringerige zwarte mensen bij de supermarkt en quad rijden.

Om 18:15 gingen we eten. Helaas was restaurant Magnolia gereserveerd door een grote groep. Toen gegeten bij Gumtree bar and grill. Lekker gegeten, Boboti, beef lasagne voor Jolanda en Tim en Noa kipnuggets. Wel grote porties. Als toetje een appelpudding met ijs voor ons vieren maar dat was nog te veel. Ondanks dat het lekker en gezellig was voelden we ons na die tijd wel ongezond. Morgen maar niet te veel eten!

's Avonds nog een half uur via Skype met Inge gebeld. Dat ging aardig goed en voor die 60 eurocent doen we niet moeilijk. Blijft leuk dat Skpe. Gewoon bellen kost namelijk EUR 2,21 per minuut.

Even de komende dagen de route voorbereiden en opslaan op de iPad, want de komende dagen geen internet.

Dinsdag na het ontbijt, alleen yoggert denk ik, inpakken en weer naar Hazyview voor een Skywalk trail of zoiets. Je moet dan verschillende paden nemen die hoog inde bomen zijn gemaakt. Daarna naar God's Window en de Berlin falls waar we vlak bij zullen logeren. Woensdag de Blyde river canyon bezoeken en donderdag naar ns laatste adres in Phalaborwa.

• 22 Augustus 2014 - 22:58

Inge Rozendom:

Wij wensen jullie nog mooie dagen toe, geniet van de natuur en de temperaturen boven 16 graden want dat is het hier in Nederland. Groetjes van de Ozodommetjes

Verslag uit: Zuid-Afrika, Graskop

Zuid-Afrika 2014

Voor de zomer van 2013 hadden we al plannen om naar Zuid-Afrika te gaan, maar vonden Noa nog te jong. Dit jaar diverse bestemmingen bekeken. Italië, Maleisië of toch weer USA. Toen Ruud op accommodaties zocht voor gezinnen in Zuid-Afrika vonden we een heel mooi huis bij Hazyview voor een betaalbare prijs. Toen werden de plannen wat serieuzer. Wij vinden het namelijk belangrijk om een beetje in leuke accommodaties te overnachten. Aanbod genoeg in ZA, maar veel voor twee volwassenen en maximaal 1 extra bed op de kamer.

Begin november kwam een leuke prijs met Swiss voorbij voor zo´n EUR 700 pp. Zelfs nog aan Ruuds ouders gevraagd of die meegingen, maar dat is niet doorgegaan. Half november kwam Lufthansa met een aanbieding voor EUR 600 pp en deze is dan ook geboekt. Van Amsterdam naar Frankfurt en dan na een korte overstap door naar Johannesburg. Dit laatste deel (FRA-JN vv) met een Airbus A380 (het grootste passagiersvliegtuig) en dat is ook leuk om daar eens mee te vliegen. We vliegen zowel heen als terug met een nachtvlucht.

Het gevonden huisje bij Hazyview werd niet geboekt, maar wel een andere in Marloth Park ten zuiden van het Krugerpark. Daarna nog drie nachten in een B&B in Witrivier/White River en nog twee nachten bij de Blyde River Canyon. We sluiten af met 5 nachten in een villa in Phalaborwa op het terrein van de Sefaphane lodge. De afstanden zijn dus te overzien en zijn een bewuste keuze. Niet te veel rijden met de kinderen, al zullen we best nog wel de nodige kilometers maken om wat te zien. De meeste kilometers maken we de eerste en laatste rijdag, namelijk vanaf Johannesburg richting het Krugerpark en aan het eind van de vakantie weer terug. De afstand is ongeveer 450 kilometer van Johannesburg naar het Krugerpark.

Dus als het hier zomer is, gaan we op vakantie naar een land waar het winter is. Toch liggen rond het Krugerpark de temperaturen altijd redelijk hoog. Je ziet wel dat het ´s nachts behoorlijk afkoelt. Begin juli zie je zelfs weersvoorspellingen van tussen de -1 en 3 in de nacht en rond de 30 graden overdag. We hopen wel dat het water in het zwembad warm genoeg is.

We zullen niet overal internet hebben, dus de reisverslagen zullen niet regelmatig worden aangevuld.