Dag zes, Seaworld en Japans eten - Reisverslag uit Tokio, Japan van beverdam - WaarBenJij.nu Dag zes, Seaworld en Japans eten - Reisverslag uit Tokio, Japan van beverdam - WaarBenJij.nu

Dag zes, Seaworld en Japans eten

Door: Ruud

04 Mei 2016 | Japan, Tokio

Doordat het hard waaide (windkracht 6) en er voor de ramen bovenin geen gordijnen hangen waren ze om 07:00 uur wakker. We bleven nog even een uurtje liggen samen nadat we de kids hadden voorzien van hun dagelijkse behoeften aan het begin van de dag. Het regende ook. Om 09:30 was het droog en om 10:00 uur reden we weg en je zag het lichter worden. Om 10:30 brak de zon door en even later was het strak blauw. Helaas bleef het wel hard waaien. De route was prachtig. Schitterende kustlijn en bomen op de hellingen met verschillende kleuren groen. Een broccoli bos volgens Tim. Daar lijkt het echt op, maar dan mooier met verschillende accenten groen. Na anderhalf uur rijden kwamen we aan bij Kamogawa Seaworld. Het gaat prima met de auto. Wel opletten want de wegen zijn smal en we zien regelmatig wielrenners. Verder opletten bij verkeerslichten. Onze reactie op geel is gas, maar hier gaan ze direct boven op de rem. Er was gelukkig nog plek op deze nationale feestdag om te parkeren. Eerst even wat eten, witte boterham met pindakaas, en toen naar binnen. We starten met een show met dolfijnen, daarna met een witte Belluga, toen de orca's en als laatste de zeehonden. Alle shows waren erg leuk. Die met vier orca's wel erg bijzonder omdat er veel samen met de dieren werd gezwommen en dat zie je (bijna?) nergens meer. In Seaworld in de USA zijn ze daarmee gestopt na een dodelijk ongeval tijdens een show. Volgens mij stoppen ze helemaal met de show met orca's. Hier wordt met ze gezwommen, op gezeten en gestaan en laten ze zich in de lucht gooien. We zijn de enige westerlingen daar. Wel grappig. Toch wordt je niet echt aangestaard. Daarvoor zijn ze te beleefd denk ik. Het gaat ook allemaal even rustig en gestructureerd. Zelfs de buggies staan tijdens de shows zo geparkeerd alsof het een parkeerterrein is met vakken. Dat zagen we ookal bijn Disneyland. Om 16:30 uur gaan we weer. Na wat boodschappen te hebben gedaan zijn we om 18:15 thuis. Even opknappen.

We vinden via Google Mao's een leuk Japans restaurant. Die gaat echter dicht, zeggen ze. Dan maar wat meer in de buurt van ons huisje. We zien ergens auto's en mensen. Het ziet er gezellig uit. Helaas kunnen ze geen Engels of nauwelijks, en is het menu sporadisch voorzien van plaatjes. Maar we bestellen wat. Als eerste weer het water en cola voor de kids. Dan de Sashimi, vervolgens de kippenlevertjes (bleek achteraf), toen de rijst met ei en daarna de terriyaki. Naast ons zien we ook dienbladen verschijnen, per persoon. De noodles worden naast ons naar binnen geslurpt, wat hier gewoon is. Wij bestellen voor Tim nog noodles maar die blijken te zijn voorzien van zeewier, koud te zijn en de bijgeleverde saus ziet en ruikt alsof het ochtendurine is. We nemen nog een soort gamba's. We verwachten er vier van 6 cm maar het worden er drie van 18 cm. Wel erg lekker. We vragen de rekening nadat de kids hun ijsje op hebben. Het jonge meisje die ons het meest bediende zegt iets over free cola en wijst naar de kinderen. Ik zeg dat dit prima is en ik geef haar 10.000 yen mee voor de rekening. Het duurt even en dan komt het wisselgeld terug. Ik verwacht nog twee cola maar we krijgen een briefje met daarop de tekst 'thank you. Two free cola from the store'. Ik dacht eerst nog dat ze een winkel hadden maar ik ga er dus maar vanuit dat onze bestelde cola aan het begin dus gratis was. Ik geef het meisje twee sleutelhangers als gift terug. Een met gele klompjes en een met blauwe klompjes. Dankzij de Action huppelt ze naar de keuken en laat het aan iedereen zien. Bij de uitgang staat ze met haar mobiel en zwaait en roept bye bye, thank you. Maar inmiddels heeft ze de juiste tekst en volgt ons m te vragen of we met haar op de foto willen. Een selfsie wordt gemaakt. Ze roept nog een keer helemaal enthousiast dat ze helemaal happy is. En dat voor 1 euro. De kids worden er zelfs enthousiast en blij van. Jolanda en Noa geven haar een knuffel, voor Tim en mij wordt gebogen en als vrienden voor het leven gaan we uit elkaar. Zonder adres of namen, maar met een hele leuke herinnering. En nog lekker gegeten ook.

Kosten van vandaag:
Parkeren JPY 1000 / EUR 8,50